Op het gebied van ongewone superstructuren staan Azië en de landen in het Midden-Oosten aan de top. Enkele illustratieve voorbeelden.

Net als Las Vegas of Macao wil de stadstaat Singapore een gokstad worden door vooral in te zetten op inkomsten uit het toerisme. Zo werd een beroep gedaan op de wereldberoemde toparchitect Moshe Safdie en $5 miljard van de ontwikkelaar Sheldon Adelson om het allereerste casino-hotel te bouwen met een nooit eerder geziene combinatie van architecturale en technische oplossingen. Dit nieuwe Singaporese embleem bestaat uit drie wolkenkrabbers, bovenaan verbonden door een stalen brug ter grootte van een … vliegdekschip.

Marina Bay Sands werd onlangs opgericht op een strook grond van 560.000 m² die op de baai werd gewonnen. Dit ongebruikelijke project is een van die projecten die slechts één keer per kwarteeuw opduiken. Een ander kolossaal bouwproject, eveneens van ongekende omvang op onze planeet, wekt opnieuw veel belangstelling: de archipel The World, in de vorm van een perfecte planisfeer, 4 km voor de kust van Dubai, ontworpen door sterarchitect Luis Ajamil en gebouwd via Nakheel properties. Dit kunstmatige complex, dat in de loop van het decennium 2000 werd gebouwd, bestaat uit zo’n 300 eilanden – één per land – en een 25 km lange golfbreker van stenen en zand.

Van Dubai tot Wezet

De aanleg van de infrastructuur op deze privatieve eilanden, hotelcomplexen, luxevilla’s met 3 verdiepingen, waarvan één onder water, vakantiehuizen en paalwoningen, had in 2016 voltooid moeten zijn. Maar de wereldwijde financiële subprime-crash heeft alle plannen voor de hypothetische grootste jachthaven ter wereld, met 24.000 geplande aanmeerpunten, in de war gestuurd. Het project werd bijna tien jaar in de koelkast gezet. Met het herstel komt het voltooide semiproject weer in het nieuws.

De Oostenrijks-Hongaarse ontwikkelaar Kleindienst wil samen met de Chinese ontwikkelaar Wuchang investeren in 6 eilanden die The Heart of Europe vormen: Zweden, Duitsland, de Monegaskische rots, Zwitserland, Sint-Petersburg en het Europese vasteland. Tegen 2020 zou deze kleine constellatie plaats bieden aan gepersonaliseerde drijvende villa’s (floating seahorses), hotels, bars, restaurants, cafés en een jachtclub in de geest van het 25-tal landen dat samen het Oude Continent vormt.

Onder onze Belgische hemel zijn de superstructuren heel wat bescheidener. Afgelopen zomer voerde Infrabel echter een zeer ongebruikelijke operatie uit ten noorden van Wezet, nabij Luik. De spoorwegmaatschappij liet daar een nieuw viaduct over de Maas bouwen van zo’n 500 m lang, op een van de belangrijkste goederenlijnen van het land. Het honderd jaar oude bouwwerk met de bijnaam ‘pont des Allemands’  had het einde van zijn levensduur bereikt. Dagelijks komen er een 60-tal treinkonvooien langs die amper 20 km/u konden rijden. Lees ons dossier ‘Superstructuren’ in de zopas verschenen Focus Archi 15. (Ph. G.)

Pin It on Pinterest

Share This